er det galt og feire jul eller er det helt ok?
siden jeg er norsk mulsim og har en kristen familie som feirer jul. så lurer jeg på, er det helt greit og feire jul?
Permalink Svar innen Sanam den 29 november 2008 kl. 22.34
Salam u aleikum,
Familien fortjener stor respekt i Islam. Så du bør helst prøve å unngå å såre dem på noen vis. Julen pleier som oftest å være en koselig tid, hvor hele familien samles.
Å ikke delta i det, vil etterlate et stort tomrom hos familien din, og de vil bli såret.
Vin, gris, eller andre lignende ting, trenger ikke å være et hinder, dersom du på forhånd kan avtale det med de at du ikke spiser/drikker det.
Jeg anbefaler deg til å ta del i det, med hensikt på å glede dem.
Alle er mennesker først og fremst, og de er også skapt av Gud/Allah. Allah sier den som gleder et menneske uten baktanker for Hans del, gleder også Allah.
Jeg håper du finner en grei løsning på dette problemet, som både gleder deg og familien.
Ha en riktig god jul!
Wa'salam
Permalink Svar innen Bilal den 29 november 2008 kl. 23.07
Assalamo Alaykum
Svaret ble skrevet av Imam_Sandnes
Spørsmålet var:
Mamma min skal feire den 24. des. og hun er ikke kristen, men humanist. Hun vil at jeg skal feire med hun, og jeg takket ja. Men vi feirer ikke for at Jesus ble født, men kun for å ha det gøy og sosialisme. Er det tillat?
Pluss kan man ta imot gaver?
Svar:
Assalamo Alaikom!
En muslim kan ikke feire jul.
Når det gjelder din situasjon så er det slik at å holde god kontakt med sine foreldre og besøke dem er noe Islam forteller oss.
Det skal ikke være alkohol der, men du kan ikke tvinge andre og forlange at de skal gjøre slik du vil, men de bør også vise litt forståelse når en muslim deltar.
Man kan alltid gå tidlig etc. hvis man blir nødt til det.
Hvis hensikten med dette er dawah, vise hvordan en muslim skal oppføre seg så er det ikke noe problem med å delta.
jula er ferdig men vil gjerne svare fordi om.
jeg er norsk muslim men bor hjemme hos foreldrene mine pappa er ateist men mamma er døpt kristen altså hun er ikke praktiserende kristen.
Men mine foreldre tar seg en øl eller vin i ny og ne noe som de har gjort siden jeg var liten. og de spiser svin av og til også.. så må julaften pleier de å servere andre ting enn ribbe eksempel som i år hadde vi ikke ribbe. de viser hensyn til at jeg ikke spiser svin og da jeg var liten likte jeg ikke ribbe heller. hos oss er kalkun og pinnekjøtt altså lam en tradisjon ofte også fisk.. så for meg er det ikke noe prob..jeg feierer ikke jul men deltar på en måte for respekt for dem pluss jeg bor hjemme og er nesten nødt til å delta vis jeg vil ha mat hehe:P
når det gjeler alkohol så drikker dem vin osv rundt bordet men jeg holder meg til julebrus..