Beklager, men denne diskusjonen er nettopp avsluttet.
As'salamoaleikum brødre og søstre.. vil bare dele en hadith med dere som jeg syns er kjempe viktig for enhver muslim og det er at den beste momin er den som lever i denne dunja som en musafir(reisende), en som alltid har i tanken at jeg skal videre og at dette er ikke mitt faste sted.
jeg pleier å gi et eksempel til folk at mange utlendinger drar sitt hjemmeland på ferier og kjøper masssse klær, sko og mye mer. disse tingene kommer til nytte her i norge, de pakker alle sakene i kofferten og har alltid i baktanken at vårt hjem er i norge, greit det er hjemmelandet vårt, men vi er kun her på feire. Akkurat slik er det for en muslim. Når et barn er i mors mage er den "på flyet" til komme til ferien sin. når den kommer i denne dunja er den hele tida på vakt etter å fylle kofferten med sine handlinger (gode og dårlige) og har (eller burde jeg si burde ha) i baktanken at dette er ikke mitt evige hjem, jeg skal videre. Når tiden er inne tar man kofferten til "flyet igjen tilbake på vei til evige hjem" men denne gangen er det litt annerledes,denne gangen er det til graven. her får man en smakbit på hva som kommer til å skje videre.
men vi muslimer idag tror at vår midlertididge hjem er vårt evige hjem. enda et problem er at folk tror alle gjerninger som man "pakker i kofferten" kommer til å hjelpe dem. men ta ett tid i kofferten deres, hvis den er fylt med kun nyttige ting er det KJEMPE BRA, fortsett slik. Men hvis den er enten blandet med nyttige og skadelige eller kun skadelige ting må vi sette ned foten og gjøre noe med det før det er for seint. så la oss kaste ut alle skadelige/dumme ting og sette i nyttige og fine ting i kofferten slik at vi kan møte vår Skaper stolt, inshallah.
© 2009 Laget av Hassnatt